Alla inlägg den 27 april 2010

Av Kia Jacobsson - 27 april 2010 05:47

.....Ialla fall så vaknade jag med ett enda ord i huvudet i morse.....

Det började på kont och slutade med nation. Jag hörde ordet minst femtio gånger upprepas i programmet om Tjernobyl igår. Jag frågade Dick om ordets betydelse, fick svaret klart för mig. Men lik fullt kunde jag inte sätta det på pränt i huvudet.

K-O-N-T-A-M-I-N-A-T-I-O-N....Jättesvårt att uttala och komma ihåg i min höga ålder. Så jag var helt enkelt tvungen att väcka upp Dick kl fem.....jag väste...

kontimaknation.. Näää älskling, svarade han, kontamination. Det betyder smittsam förorening och sammanblandning av två språkliga uttryck.


Ojj ojj snart går vi till val. Må dom där politikerna tala klarspråk!


Av Kia Jacobsson - 27 april 2010 05:19

.....sedan kärnkraftverket i Tjernobyl gick i luften. Vi som var i den åldern minns det med all säkerhet som den största globala katastrofen "ever". Fortfarande ligger den läskiga radioaktiva "dimman" över oss, men i den förbjudna zonen blomstrar djur och naturliv. Först dog dom som flugor. Människorna som tvingades fly sina hem fick olika former av cancer och diverse andra sjukdomar. Träden vissnade och skogen blev "röd".

Idag blomstrar naturen, med en obändlig livskraft skjuter träden upp ur dom tomma huskomplexen och den öde staden ser ut som en djungel.

Djuren mår prima. Växtkraften, överlevnaden är fascinerande.

Vi människor innehar nog också den "växtkraften". Vi har dock inte djurens korta ålder och därmed deras makalösa kraft att återhämta sig enbart genom anpassning och generation. Vi har det , kan vi väl tycka korta liv att göra det allra bästa utav......


Ovido - Quiz & Flashcards