Direktlänk till inlägg 29 augusti 2011

- Sov & vila dig nu....

Av Kia Jacobsson - 29 augusti 2011 21:17

....älskling, imorgon är nog allt bättre!

-Jag vill att du är här. Hos mig. Nu.

-Jag med...... Sov nu, vi ses imorgon, tusen miljoners...vila nu...puss,puss...


Det går väldigt bra att hålla huvudet kallt i en akut situation. Då tar hela den högra hjärnhalvan över och agerar precis som läget kräver. Först ringer jag sjukvårdsupplysningen, därefter 112 och inväntar ambulansen. När vi väntar bibehåller jag mitt lugn, masserar hans rygg och pratar på med lugnande "nonsens".

När ambulanspersonalen anländer med båren och påbörjar behandlingen i verkstaden på jobbet så bidrar jag med konkreta svar. När han får nitroglycerin, porten i armvecket och syrgas så håller jag hans hand...

- Älskar dig...det här fixar du !

Så åker dom.


Då börjar jag skaka, som fan. Men nää, inte just nu. Jag har butiken och mina kunder att ta hand om.....Jag ränner mellan glada leende till kunderna och ledsna, oroliga och rädda telefonsamtal till dom kära. Klockan fem får "Jokern" tvätta bort sitt leende och hela jävla eländet sköljer över mig. På bussen hem tokgråter jag tyst som en mus med huvudet lutat mot rutan. När vi stiger av och jag får ett hej-då leende av min busskompis Tina väser jag mellan tårarna..

-Dick har nog fått en hjärtinfarkt.

Hon öppnar armarna och håller om mig, bara håller mig en stund.

-Ring om du vill, säger hon. Och knappar in sitt telefonnummer på min mobil.


Sccclllaaaabång, så sitter det där. Mitt i solar plexus. Vi är ju inte odödliga. Det kan hända när som helst. Alla om, då och strax, omvärderas, scclllaaaabång.

Det är nu. Nu som är viktigt. Nu är livet. Och det är just nu som vi lever.


Nu ligger han under observation. Tack "gud" för Sveriges sjukvårdssystem !


Uggla, brasa, tända ljus och meditation. Godnattkram

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Kia Jacobsson - 27 maj 2013 22:03

Hej...å hej igen. tyysst. trevande ssshhhyyy. tassar jag in. Ungefär som mössen som flyttade in när vi flyttade ut. Vi bytte hemort. Nu vill jag helst ssshhhyyy igen.... Men rackarns... Nää fan nu tappade jag modet....tomtegubbar slå i glas...

Av Kia Jacobsson - 10 juli 2012 03:09

....goes around. Nyss skröt jag över mitt lilla änglabarn och hennes sovvanor, nu har hon plötsligen förvandlats till någon nått så änglalik.Hon vägrar att sova. Fysiskt så har hon lärt sig att vända, nästan sitta och ta sig sidledes långa sträckor. ...

Av Kia Jacobsson - 3 juli 2012 03:33

Klockan två, halv tre eller tre brukar det intas nattamat. Numera är det allt som oftast bara jag som vaknar. Vällingberedd. Klarvaken och lite småhungrig.Tittar i taket, funderar på stekta ägg och blir ännu mer hungrig. Stekta ägg, helst i omelettfo...

Av Kia Jacobsson - 22 februari 2012 02:04

.....eftersom jag nu ändå är klarvaken efter Tjohalias matning så ...testar jag om det funkar att blogga via telefonen...men jag tror näää ! texten lägger sig på en ända lång rad och skärmen är alldelens för liten, jag får inget sammanhang när jag sk...

Av Kia Jacobsson - 25 november 2011 23:06

En vecka kvar. -Rädd ? -Ja !   Mitt sunda förnuft säger mig att jag överlämnar mig till expertis, men skräcken som jag känner säger ..... - Fixa " biffen" själv ! Jag är jätterädd, och då menar jag jätterädd för mediciner,bedövningar, sju...

Ovido - Quiz & Flashcards